دکتر صادق حسنی - بهمن ماه 1403


شهرهای فشرده :

به دنبال رشد افقی شهرها و پیامدهای منفی زیست محیطی و اقتصادی آن در تعدادی از شهرهای جهان، علم شهرسازی توجه خودرا معطوف به تغییرفرم شهری نموده است به نحوی که خود زمینه ساز کاهش پیشروی افقی شهر باشد.

در فرم شهری مورد توجه، مدیریت صحیح تراکم،چیدمان و توزیع کاربریها و نحوه طراحی خیابانها، زمینه سازپیاده مداری خواهد بود و این تغییرات در فرم شهر، هنگامیکه با حمایتهای مالی مدیریت شهری تلفیق شود، جایگزینی سیستم حمل و نقل عمومی با خصوصی را در پی خواهد داشت. در این میان،فرم شهری فشرده یکی از نظریاتی است که در این راستا مطرح شده و سعی در کاهش گسترش افقی شهرها دارد. تجربیات اجرای این فرم در تعدادی از شهرهای جهان نیز تأیید کننده این مطلب میباشد.

با توجه به روند گسترش افقی تعدادی از شهرهای کشورمان، لزوم شناخت ایده هایی از علم شهرسازی که در جلوگیری از این روند موفق بوده اند و بررسی نکات مؤثر در اجرای بهتر آن در میان کشورهای اجرا کننده این فرم ، ضروری به نظر میرسد. به این منظور  پس از ارائه تعاریف و مفاهیم مرتبط با شهر فشرده، اندیشه های مرتبط با ایده شهر فشرده در میان برنامه ریزان شهری مورد توجه قرار میگیرد و میزان و نحوه ارتباط نظریات مطرح شده پیشین با این ایده مشخص میشود.سپس به بررسی تجارب جهانی اجرای این ایده و نظریاتیکه این تجارب از آنها نشأت گرفته اند می پردازد تا درنهایت این نوع بررسی به اجرای بهتر این فرم شهری یاری رساند.

 مفهوم شهر فشرده

"شهر فشرده" نوعی استراتژی طراحی شهری است که پیاده‌سازی آن می‌تواند به قانونی طلایی برای توسعه مناطق منجر شود زیرا به استدلال محققان و برنامه‌ریزان شهری، پیاده‌سازی رویکردهای مربوط به آن در شهرها می‌تواند هوشمندی و پایداری را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. شهر فشرده به مناطقی از جهان اشاره دارد که در آن تمام سازه‌ها در نزدیکی یکدیگر احداث می‌شود، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی کارآمد بر آن‌ها حاکم است و نوع طراحی شهری تشویق مردم را به اتخاذ تردد سبز نظیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به دنبال دارد و به همین دلیل، نسبت به سایر شهرهای جهان از برتری‌های خاصی در زمینه پایداری و هوشمندی برخوردار است.

 مهم‌ترین مزایای شهرهای فشرده

۱. حفظ زمين هاي کشاورزی

۲. حفاظت از محيط زيست

۳.حداقل رسیدن انتشار گازهای آلاینده ناشی از تردد خودرو

۴.افزایش کارآمدی در خدمات شهری

۵. تقویت اقتصاد و بهبود معیشت

۶. جابجایی  کم انتشار ناشی از تردد حمل ونقل عمومی و خصوصی در مصرف انرژی

دکتر صادق حسنی - بهمن ماه 1403