دکتر صادق حسنی - بهمن ماه 1403
شهر خلاق :
ایده شهر خلاق مبحثی جدید درحوزه مطالعات شهری به ویژه مدیریت شهری بوده و بر بهتر شدن محیط زندگی و ارتقای کیفیت زندگی به واسطه تفکرات نوشهروندان تاکید دارد. بکار گیری اصول شهر خلاق در طراحی می تواندزمینه هایی برای بازده اقتصادی، ارتقای زیبایی های بصری، در محیط های شهری به وجود آورد.
شهر خلاق و طراحی شهرهای خالق از جدیدترین موضوعات در حوزه دانش طراحی شهری و برنامه ریزان شهری است و در سال 1980زمانیکه جهان آرام آرام به سمت تغییراتی گسترده میرفت ایده شهر خلاق ارائه گشت.
طبقه خلاق وشهرخلاق
ایده شهرخلاق برای مدیران،برنامه ریزان وشهرسازان باعث گسترش افق دیدوتحلیل راهکاردرمواجهه بامسائل شهر می شودوبه تنوع علایق وعقایددرپهنه شهراحترام میگذارد.برای شناخت شهرخلاق ابتدابایدمفاهیم،شاخص ها و رویکردهای آن مشخص گردد.
خلّاقیت منبعی مهم برای تغییر، نوآوری، توسعه پایدار، پیش بینی و بازساخت موفّق است.
خلاقیت در شکل های مختلف از راه های گوناگون، در یک فرآیند طراحی شهری، شهر خلاق اتفاق میافتد
شهرخلاق از سال 1980تاکنون به جایگاهی دست یافته است که می تواند خود را تعریف نماید.تعریفی که در آن زمان از شهر خلاق ارائه شده به طور کامل انتزاعی بود، یک بیانیه که روشن فکری و تصویر سازی ذهنی را ترویج می کند و تاثیر قابل ملاحضه برفرهنگ و کار جمعی داشته باشد
شهر خلاق عبارت است از فن آوری استعدادو سطح تحمل که در بین طبقه خلاق بسیارپر اهمیت و بارز تر میباشند. اگر چه این سه متغیربه تنهایی منجر به به خلاقیت نمیشود، ولی آن ها به عنوان عامل های جذب کننده و شکل دهنده به شهر و قرار دهنده آن به سمت شهر خلاق عمل میکنند.مفهوم شهر خلاق، اغلب به عنوان شکلی از برنامه ریزی راهبردی مورد استفاده قرار میگیرد.
شاخص های شهر خلاق
-ثروت: سرانه تولیدناخالص شهری،برابری قدرت خرید
- رشداقتصادی: درصدافزایش تولیدناخالص شهری
- نوآوری: هزینه تحقیق و توسعه به عنوان درصد، ثبت اختراعات بر حسب هر یک میلیون نفر
- ذوب فرهنگی: درصدافراد خارجی در جمعیت
- استعداد: درصدنیروی کار با تحصیلات عالی
- خدمات متمرکز بردانش: درصدمشاغل موجود در بخش خدمات دانش محور در کل نیروی کار
- شهرنشینی: تراکم جمعیت
مزایای و معایب شهر خلاق
مانند هر ایده و نظریه دیگه ایی شهر خلاق هم دارای نکاتی مثبت و منفی بوده است.
-مثبت : استفاده از تکنولوژی برای ایجاد ارتباط ، پتانسیل نوسازی برای مناطق شهری که دارای مشکلات متعددی هستند، ارزش در خلاقیت و نوآوری، ترویج فعالیت های فرهنگی و هنری که ممکن است انسجام اجتماعی و سرمایه را افزایش دهد، شهر یا منطقه نام تجاری ممکن است به افزایش گردشگری بخش منجر شود.
- منفی : می تواند باعث افزایش فاصله تبعیض نژادی در شهرستان ها شود،ارزش زمین بالا رفته و قشر ضعیف مجبور به ترک آنجا ميشوند.
محرک های شهر خلاق
- مکانی جذاب برای زندگی و کار
- جذاب برای بازدیدکنندگان و توریست ها _مجهز برای بهره برداری از فرصت های
اقتصاد جدید و دانش بنیان
- توسعه شهرهای 24 ساعته
-ارتقا و تقویت نواحی و فضاهای مجازی _تاکید بر تقویت فضاهای لطیف و مطبوع شهری
-خلق چشم انداز و اهداف بلند مدت
دکتر صادق حسنی - بهمن ماه 1403
دیدگاه خود را بنویسید