دکتر صادق حسنی - بهمن ماه 1403


شهر 15 دقیقه ای  :

طراحی شهرها در حدود زمان مورد نیاز برای دستیابی به خدمات و امکانات یک رویکرد برنامه ریزی محبوب است.

شهر 15 دقیقه ای  یک مفهوم برنامه ریزی شهری است که در آن اکثر نیازها و خدمات روزانه مانند کار، خرید با 15 دقیقه پیاده روی، دوچرخه سواری یا حمل و نقل عمومی از هر نقطه ای از شهر، می توان به آموزش، مراقبت های بهداشتی و اوقات فراغت دسترسی داشت.  هدف این رویکرد کاهش وابستگی به خودرو، ترویج زندگی سالم و پایدار ، و بهبود رفاه و کیفیت زندگی برای ساکنان شهر است.

پیاده‌سازی مفهوم شهر ۱۵ دقیقه‌ای نیازمند یک رویکرد چند رشته‌ای است که شامل برنامه‌ریزی حمل‌ونقل ، طراحی شهری و سیاست‌گذاری برای ایجاد فضاهای عمومی با طراحی خوب، خیابان‌های مناسب برای عابر پیاده و توسعه با کاربری مختلط است . این تغییر در سبک زندگی ممکن است شامل کار از راه دور باشد که رفت و آمد روزانه را کاهش می دهد و با دسترسی گسترده اخیر به فناوری اطلاعات و ارتباطات پشتیبانی می شود. این مفهوم به عنوان "بازگشت به شیوه زندگی محلی" توصیف شده است.

ایده شهر 15 دقیقه ای که در ابتدا توسط کارلوس مورنو، شهرساز و استاد دانشگاه پاریس در سال 2016 ابداع شد، ساده است: مردم باید بتوانند در عرض 15 دقیقه پیاده روی یا دوچرخه سواری از هر نقطه به بعد به هر جایی که نیاز دارند برسند. نقشه. این شامل کار، خرید، آموزش، مراقبت های بهداشتی و اوقات فراغت می شود. بسیاری از شهرهای معروف مانند آمستردام، بارسلونا و پاریس دستورالعمل های مشابهی را هنگام ایجاد زیرساخت ها دنبال کرده اند.

مزایای این شهر 15 دقیقه ای بی شمار است. فراهم کردن دسترسی مردم به پارک‌ها یا فضاهای سبز، تعامل و ادغام را تشویق می‌کند، به مبارزه با انزوا کمک می‌کند و حس اجتماعی را ایجاد می‌کند. ایجاد مغازه‌ها و امکانات رفاهی، اقتصاد محلی را تقویت می‌کند و پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری بیش از استفاده از ماشین را، در صورت امکان، تشویق می‌کند، که برای محیط زیست و سلامت فیزیکی مردم بهتر است.

 «سایر عناصر حیاتی برای ایجاد یک شهر موفق 15 دقیقه‌ای، زیرساخت‌های اجتماعی مانند مدارس و امکانات بهداشتی، و همچنین مکان‌های فرهنگی مانند مراکز اجتماعی و کتابخانه‌ها هستند. «همچنین در مورد طراحی خیابان‌ها و فضاهایی برای حمایت از خوش‌گذرانی است. این تا حدودی مربوط به اولویت دادن به پیاده روی و دوچرخه سواری و همچنین دسترسی به فضاهای سبز مانند پارک ها و مناطق بازی کودکان است. این به شدت از سلامت عمومی حمایت می‌کند و حس جامعه را تشویق می‌کند.»

مزایای اقتصادی شهرهای بدون خودرو چیست؟

شهرهای اروپایی به طور فزاینده ای عابر پیاده و دوچرخه پسندتر می شوند. آیا این هزینه اقتصادی دارد یا یک وضعیت برد-برد است؟

از اسلو تا هلسینکی، فهرست شهرهایی در سراسر اروپا که طرح‌های بدون خودرو را معرفی می‌کنند در حال افزایش است.

در پی نگرانی های فزاینده در مورد بحران آب و هوا، نشان داده شده است که حذف خودروها از مراکز شهرها - یا حداقل محدود کردن دسترسی آنها - مناطق شهری را به مکان های امن برای پیاده روی و دوچرخه سواری تبدیل می کند و در عین حال آلودگی هوا و صوتی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

اما با وجود مزایا، حذف خودروها از شهرها بدون بحث نیست. وابستگی به خودرو عمیقاً در زندگی شهری ریشه دوانده است و در نحوه ساخت شهرها، استفاده از زمین و تعامل ما نقش اساسی دارد.

دکتر صادق حسنی - بهمن ماه 1403